سال جهاد اقتصادی

اقتصاد در زبان عرب به معنی میانه روی در کار است.امیرالمؤمنین در خطبه ی متقین می فرمایند : "ملبسهم بالاقتصادیه..." پرهیزگاران کسانی هستند که وقتی لباس می پوشند، این لباس بر حد وسط است، یعنی نه زرق وبرق دارد و گران قیمت است و نه آن قدر کهنه و فرسوده است که به قول ما ایرانی ها به تن گریه کند.

در واقع ما لفظ اقتصادی را به جای کلمه ی مالی، مورد استفاده قرارداده ایم و این مطلب را مقام معظم رهبری در چند سال پیش متذکر شدند.اما کاربرد آن برای نامگذاری امسال به نظرمن، مفهوم میانه روی آن هم مورد نظر معظم له بوده است. زیرا با دوری از اسراف و تبذیر و افراط و تفریط هم می توان به میدان جهاد اقتصادی و مالی وارد شد.

در جهاد اقتصادی کار و همت مضاعف هم وجود دارد؛ زیرا امروز کار و تلاش است که به عنوان پشتوانه ی مالی هر کشوری محسوب می گردد.در گذشته طلا پشتوانه ی اسکناس بود و امروز کار و تلاش جای آن را گرفته است.به نظر من چنانچه جوانان تحصیلکرده ولی بی کار،کمی از توقعات خود بکاهند و خود را در حصار عناوین اعتباری محدود نکنند و کار را جوهره ی مرد و مردانگی بدانند، به مشاغل گوناگون تولیدی  دست خواهند یافت. برای یکی از اقوام در یک گروه صنعتی کار پیدا شده بود اما نپذیرفت زیرا خود را مهندس می دانست و کار پیشنهادی را کارگری و پر زحمت و دون شأن خود می دانست.به او گفته شد مدت کمی بمان و تجربه کن و حتی به عنوان سابقه همراه خود داشته باش تا کار دیگری را بیابی؛باز هم قانع نشد!و همچنان بی کار ماند.امیدواریم این دوهزار و پانصد شغلی که دولت تدارک دیده است در سال جهاد اقتصادی محقق گردد!

یکی دیگر از ابعاد جهاد اقتصادی این است که مردم از خرید کالاهای خارجی خودداری کنند. چگونه است که اجنبی ها از دادن قطعات اساسی هواپیماهای مسافربری به ما می پرهیزند ولی تا دلتان بخواهد انواع محصولات مصرفی را به ما قالب می زنند.واقعا" در وضعیت فعلی لازم است که ما از انواع تلویزیون ها و سینماهای خانگی به جای همین تلویزیون پارس خودمان استفاده کنیم.می دانید که امروزه سرمایه داران صهیونیستی، صنایع خودشان را با عناوین گوناگون و در لفافه های فریبنده در سطح مناطق مختلف جهان پراکنده ساخته اند تا هزینه ی کمتری بابت کارگر و حمل و نقل و آلودگی های زیست محیطی بپردازند. اگر کمی خویشتن دار باشیم و اجناس خارجی را تحریم کنیم چیزی نمی گذرد که همه ورشکست می شوند و شرشان از سر مناطق اسلامی کوتاه می شود.

برای تحقق اهداف جهاد اقتصادی و مصادیق آن مثل هدفمندی یارانه ها، بیشتر کار کنیم ،به اندازه مصرف کنیم.به فقرا یاری رسانیم و امنیت اجتماعی را با امر به معروف و نهی از منکربرقرار سازیم.و اجازه ندهیم که عده ای بی مسؤولیت کشور را با هرزه زبانی ها و رفتارهای نامناسب به ضعف بکشانند. صاحب کشور، خود ما هستیم و خودمان هم باید ضعف های آن را جبران کنیم.این فکر خطرناکی است که در طول یک قرن اخیر به ما تلقین می کنند که دیگران باید ما را مدیریت کنند تا روی آسایش ببینیم. این یکی از دروغ های بزرگ روزگار ماست.روش درستی هم نیست که بعضی برای گرفتن حال دست اندرکاران به قول طبیب اصفهانی که می گوید:" مرنجان دلم را که این مرغ وحشی  /  زبامی که برخاست مشکل نشیند."دوست دارند سنگ بیگانگان را به سینه بزنند. بیش از این حرقی ندارم. امیدوارم که همه موفق باشیم.


» نظر